top of page

ובקיץ האחרון החלטנו ממש במפתיע

לבנות בית קטן במדבר,

מאוטובוס.

כמו אצל רבים, הקורונה שינתה וביטלה והפכה את חיינו. מצאנו את עצמנו עם זמן פנוי, ורצון עז ליצור. במאי 2020 מצאנו את עצמנו בלי עבודה או תכניות, והרעיון לקנות אוטובוס צץ בראשנו לראשונה. התייעצנו וחקרנו, ובתחילת יוני כבר מצאנו אוטובוס אגד עירוני ירוק וחמוד, באמצע פרדס במרכז הארץ, שחיכה רק לנו. עם קצת טיפולים וליטופים גרמנו לו להניע, העלנו לגרר והבאנו אותו למקום האהוב עלינו בארץ – כרם שיזף.

צור שיזף, בעל הכרם, כבר שנים חבר יקר לליבנו. עם לא יותר מדי מאמץ הצלחנו לשכנע אותו שאפשר להוציא משהו מיוחד מהגרוטאה שפרקנו מול ביתו. מצאנו וואדי קסום בקצה הכרם שהאוטובוס יוכל להשתלב בו מבלי לפגוע בנוף, ויצאנו לדרך.

השקענו הרבה מחשבה ביצירת מבנה ירוק וחכם אקולוגית, בנייה שמתאימה לנוף ולאקלים המדברי. רצינו ליצור מבנה נוח ואסטטי, שיש בו את כל מה שהאדם צריך, נעים לשוהה בו ומעורר מחשבה והשראה. במסגרת התקופה האפוקליפטית, היה לנו חשוב לשמור עליו עמיד ונייד לנסיעה – כך כשהכל יתפוצץ נוכל להניע ולברוח.

במשך שלושה חודשים עבדנו בוקר עד ערב, 7 ימים בשבוע, לומדים ויוצרים, עוצרים וחושבים, מתכננים ומזיעים, ונהנים. עם הרבה יוטיוב וגוגל, אנשים מופלאים שייעצו ונתנו יד, חברים ומשפחה שהתגלגלו להרפתקאה הזאת איתנו. קפה בבוקר, ועוד אינספור בהמשך היום. בקיץ אחד מוזר ומופלא, חם ורומנטי ומרגש – במקום מיוחד במינו באמצע המדבר - האוטובוס הזה נוצר.

אנחנו גאים להגיד שלמדנו ועשינו הכל לבד. החל מהפשטה טוטאלית של האוטובוס, תשתיות ניקוז וחשמל, בידודים וריתוכים, אינסטלציה ונגרות, קו מים ופיתוח שטח, עיצוב פנים וחוץ.

• הרכבנו מערכת חשמל Off-Grid עם פאנלים סולארים מתקדמים שמקובעים לגג שלנו, ויצרנו מערכת חשמל אקולוגית וחסכונית.

• המים האפורים של האוטובוס משקים את הבוסתן הצעיר, שיום אחד ישתלט על הוואדי הערום. חפרנו בור ספיגה אקולוגי, אליו מוזרם מי הביוב, שגם הם משקים את הבוסתן.

• שמרנו על תא הנהג כשיר לנסיעה, ואת כל פתחי תפעול האוטובוס השארנו נגישים (ויש הרבה!).

• בידוד האוטובוס בנוי ממספר אלמנטים – גג נוסף (שמעל הגג הקיים) שמצל על האוטובוס, פתחי איוורור פנימיים, לוחות קנאבוס (המפ) מאסיביים בקירות ותקרת האוטובוס, חלונות כפולים במפנה הדרומי, ועוד. כל אלו ביחד יצרו מבנה שגם ללא מזגן, בשיא החום – פשוט נעים.

• צבענו את האוטובוס בצבע שיגרום לו להשתלב בצורה מיטבית, וכל אלמנט שהוספנו בפנים או בחוץ דאגנו שלא יפגע בצבע המדברי שאנחנו כל כך אוהבים.

באוקטובר 2020 כבר הצבנו את האוטובוס במקומו הנוכחי, והתחלנו להזמין חברים לבוא להתארח. כמובן שהעבודה לעולם לא נגמרת, ויש לנו אין סוף רעיונות לשיפור ושידרוג האוטובוס וחווית האירוח שאנחנו מציעים. אבל אנחנו בהחלט גאים להגיד שסיימנו.

מתרגשים לפתוח את האוטובוס לכל אדם שאוהב יצירתיות, מדבר ושקט.

יותם ואריאל, צמד אוטובוס בכרם.